Gli Intangibles e la creazione di valore nell'economia dell'impresa. Verso un modello di analisi

Giuseppe Sancetta

Abstract


The aim of the paper is to propose an intangible evaluation outline. In the first part of the article, we underline that a growing part of enterprise value depends on intangible assets. Then, we discuss about the limitation of accounting principles to measure and represent intangible assets and the several methods proposed by academic researchers and management consultants. Many of them believe that it is useful to consider just non financial indicators for evaluating the strength/weakness of intangible capital. On the other hand, we think that it is important to build an intangible measurement system which considers both financial and non financial-indicators and the relationships among them.


Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


AA.VV., "La comunicazione degli intangibles e dell'intellectual capital: un modello di analisi", in Quaderno AIAF n.106, Supplemento alla Rivista AIAF n.41, Dicembre 2001-Gennaio 2002.

AA.VV., "Intangibles: metodi di misurazione e di valorizzazione" in Quaderno AIAF n.113, Supplemento alla Rivista AIAF n.46, Aprile 2003.

AMIGONI E, MELONI G. (a cura di), "L'integrazione dei sistemi di misure: potenzialità e vincoli del modello balance scorecard", in Economia & Management n.4/2002.

AMIT R., SCHOEMAKER P., "Strategic Assets and Organizational Rent", in Strategic Management Journal 14, 1993.

BARBIERI E, NAVA R., "Mettere in moto la strategia. La Balance Scorecard come strumento di definizione e controllo degli obiettivi strategici", in Economia & Management n.4/1999.

BARNEY J.B., "Strategic Factor Markets: Expectations, Luck and Business Strategy", in Management Science 32, 1986.

BINI M., "Intangibili, ma di valore", in II Sole 24 Ore del 28.11.2005.

BOLLEN L., Vergauwen P., Schnieders S., "Linking Intellectual Capital and Intellectual Property to Company Performance", Management Decision, 2005, Vol.43, Issue 9.

BONTIS N., "Intellectual Capital Disclosure in Canadian Corporations", in Journal of Human Resource Costing & Accounting, 2002.

BOZZOLAN S., Trasparenza informativa e mercato finanziario. Modelli e comportamenti di comunicazione volontaria, Mc Graw Hill, Milano, 2005.

BOWMAN CLIFF, SWART J, "Whose Human Capital? The Challenge of Value Capture When Capital is Embeddeed", Journal of Management Studies, Jun2007, Vol.44 Issue 4.

BUSACCA B., II valore della marca tra postfordismo ed economia digitale, EGEA, Milano, 2000.

Bulai P.N., JOAHNSEN M.R., MOUIUTSEN J., "Multiple Integrated Performance Management Systems: IC and BSC in a Software Company", in Singapore Management Review, 2002, Special Issue.

CARIOLA A., La misurazione sistemica delle performance d'impresa. il ruolo della corporate governance, CEDAM, Padova, 2006.

CHUNG K.H., PRUITT S.W., "Executive Ownership, Corporate Value and Executive Compensation: A Unifying Framework" in Journal of Banking and Finance, 20, n.7/1996.

CRAVERA A., MAGLIONE M., RUGGERI R., La valutazione del capitale intellettuale. Creare valore attraverso la misurazione, la gestione e la comunicazione degli asset intangibili, Il Sole 24 Ore, Milano, 2001.

DANISH MINISTRY OF SCIENCE, Tecnology and Innovation (DMSTI), Intellectual Capital Statements - The New Guideline, Copenaghen, 2003.

D'EGinio E, La nuova bussola del manager. Il valore del capitale intellettuale e la competitività dell'impresa, Etas Libri, Milano, 2003.

DIERICKX I., COOL K., "Asset Stock Accumulation and Sustainability of Competitive Advantage", in Management Science 35 1989.

EDVINSSON L., MALONE M.S., Intellectual Capital: realizing your company's true value by finding its hidden roots, Harper Collins, New York, 1997.

FELIN T., HESTERLY W., "The Knowledge-Based View, Nested Heterogeneity, and New value Creation: Philosophical Considerations on the Locus of Knowledge", Academy of Management Review, Jan 2007, Vol.32 Issue 1.

FERRARA L., "Balance Scorecard: uno strumento per il controllo direzionale", in Contabilità, finanza e controllo n.2/2001.

FERRANTELLI M., "Balance scorecard: la nuova frontiera dell'informativa direzionale", in Banche a banchieri n.5/1999.

GASPERINI A., "Balance Scorecard quale strumento di creazione del valore in una Internet banking Company", in AE Analisi finanziaria n.4/2001.

GOLINELLI G.M., GATTI M., SIANO A., "Approccio sistemico e teoria delle risorse: verso un momento si sintesi per l'interpretazione della dinamica dell'impresa", in G.M. GOLINELLI, L'approccio sistemico al governo dell'impresa, Valorizzazione delle capacita, rapporti intersistemici e rischio nell'azione di governo, Cedam , Padova, 2002.

GRANT R., "The Resource Based Theory of Competitive Advantage", in California Management Review 33, 1991.

GRILICHES Z., "Market Value, R&D, and Patents, in Economic Letters 7, n.2/1981.

GRIFFITHS J., "Balance Scorecard Use in New Zealand Government Departments and Crown Entities", in Australian Journal of Public Administration, December 2003.

Gu F., LEV B., "Intangible Assets. Measurement, Drivers, Usefulness", Working Paper 2003-2005, Boston University School of Management Accounting.

GUATRI L., Trattato sulla Valutazione delle Aziende, EGEA, Milano, 1998.

GUATRI L., BIN! M., Impairment. Gli intangibili specifici, EGEA, Milano, 2003.

HALL B., "The Stock Market's Valuation of R&D Investment during the 1980' " in American Economic Review, 83 n.2/1993.

HAND J., LEV B., Intangible Assets: Values, Measures and Risks, Oxford, Oxford University Press, 2003.

HARVEY M.G., LuscH R.F., "Balancing the Intellectual Capital Books : Intangible Liabilities", in European Management Journal, 17, n.1/1999

HENNING S.L., LEWIS B.L., SHAW W.H., "Valuation of the Components of Purchased Goodwill", in Journal of Accounting Research, 38, n.2/2000.

HERMANS R., KAURANEN I., "Value creation potential of intellectual capital in biotechnology - empirical evidence from Finland", R&D Management, Mar2005, Vol.35 Issue 2.

KAPLAN R.S., NORTON D.P., "The Balance Scorecard Measures That Drive Performance", in Harvard Business Review, January-February 1992.

KAPLAN R.S., NORTON D.P., The Balance Scorecard. Translating Strategy in to Action, Harvard Business School Press, Boston, 1996.

KAPLAN R.S., NORTON D.P., The Strategy Focused Organization. How Balance Scorecard Companies Thrive in The New Business Environment, Harvard Business School Press, Boston, 2001.

KAPLAN R.S., NORTON D.P., Mappe strategiche. Come convertire i beni immateriali in risultati tangibili, ISEDI, Torino, 2005.

LACROIX M., ZAMBON S., "Capital intellectuel et crèation de valeur: une lecture conceptuelle des pratiques francaise et italienne" (English Title Intellectual Capital and Value Creation), Comptabilitè Controle Audit, May 2002 Special Issue.

LEV B., Intangibles: Management, Measurement and Reporting, Brookings Institution Press, Washington, 2001.

LIPPARINI A., La gestione strategica del capitale intellettuale e del capitale sociale, II Mulino, Bologna, 2002.

MARTISONS M., DAVIDSON R., "The Balance Scorecard. A Foundation for the Strategic Management of Information Systems", in Decision Support Systems, February 1999.

MEGNA P., ICLock L., "The Impact of Intangible Capital on Tobin's Q in the Semiconductor Industry", in American Economic Review, maggio 1993.

METALLO G., Finanza sistemica per l'impresa, Giappichelli, Torino, 2002.

PETIX L., Tipiche problematiche di analisi e gestione strategica dell'impresa, Cedam, Padova, 1990.

PETIX L., Gestione d'impresa e tipici contesti di riferimento. Tra comunicazione e finanza, Cedam, Padova, 2002.

PORTER M.E., Competitive Advantage, The Free Press, New York, 1985.

SCANZIANI V., TAVECCHIO M., "Tradurre la vision aziendale in obiettivi strategici e operativi con le balance scorecard", in Economia & Management n.1/2001.

SMITH G.V., PARR R.L., Valuation of Intellectual Property and Intangible Assets, Wiley, New York, 2000.

STEWART B., The Quest for Value, Harper Collins. 1991 (trad.it. LA ricerca del valore, EGEA, Milano, 1998).

STEWART T.A., Il capitale intellettuale. La nuova ricchezza, Ponte alle Grazie, Milano, 1999.

SULLIVAN P.H., Profiting from Intellectual Capital. Extracting Value from Innovation, Wiley, New York, 1998.

SVEIBY C.E., The New Organizational Wealth: Managing & Measuring Knowledge Based Assets, Barret-lcholer, San Francisco, 1997.

SVEIBY K.E., "The Intangible Asset Monitor", in Journal of Human Resource Costing and Accounting, n.2/1997.

TAMAROWSKI C., "Valore e balance scorecard: il caso Deutsche Lufthansa AG", in La Valutazione delle Aziende n.17/2000.

TEECE D.J., PISANO G., SHUEN A., "Dynamic Capabilities and Strategic Management", in Strategic Management Journal 18, 1997.

TOBIN J., "A General Equilibrium Approach to Monetary Theory", in Journal of Money, Credit and Banking, February 1969.

VERGAUWEN P., BOLLEN L., OIRBANS E., "Intellectual capital disclosure and intangible value drivers: an empirical study", Management Decision, 2007, Vol.45 Issue7.

VICARI S., G.BERTOLI G., BUSACCA B., "Il valore delle relazioni di mercato. Nuove prospettive nell'analisi delle performance aziendali", in Finanza, Marketing e Produzione, n.3/2000.




ISSN: 1971-5293

ISSNe: 2283-3374

Esperienze d'Impresa, Reg. Tribunale Salerno n. 875 del 3/11/1993